Vliegtuig op zonne-energie

De eerste testvlucht van 2 uur en 17 minuten van een vliegtuig op zonne-energie is probleemloos verlopen. Nu wachten tot de vlucht rond de wereld kan beginnen.

Vliegtuig op zonne-energie heeft zijn eerste testvlucht gemaakt.

Een innovatief vliegtuig dat vliegt op zonne-energie, de Solar Impulse 2, heeft zijn eerste testvlucht doorstaan. De Solar Impule 2 is, zoals de naam al doet vermoeden, de opvolger van de Solar Impulse 1. Dit is het eerste vliegtuig dat een vlucht gemaakt heeft op enkel zonne-energie. In 1999 is het vliegtuig bedacht door de Zwitsers André Borschberg en Bertrand Piccard. De Solar Impulse 1 heeft in 2009, 10 jaar later, zijn eerste succesvolle vlucht gemaakt. Nadat deze vlucht geslaagd was waren Borschberg en Piccard nog niet tevreden. Daarom zijn ze begonnen met het bedenken van een opvolger, de Solar Impulse 2. Dit tweede vliegtuig is in samenwerking met 70 specialisten ontwikkeld. Het doel van het vliegtuig is om mensen te overtuigen van de kracht van zonne-energie en dat zonne-energie wel degelijk een toekomst heeft.

Solar Impulse 1

De Solar Impulse 1 heeft in 2012 al een vlucht gemaakt, namelijk van Madrid naar Marokko. Deze vlucht heeft 20 uur geduurd en is zonder problemen verlopen. De vleugels van de Solar Impulse 1 zijn enorm: ze hebben een spanwijdte van 63,40 meter, dit is vergelijkbaar met de spanwijdte van een Airbus A340. Deze enorme vleugels zijn voorzien van zonnecellen, die ook in zonnepanelen verwerkt zitten. Om ‘s nachts te kunnen vliegen zijn er aan boord elektrische motoren die ook op zonne-energie kunnen werken. Het vliegtuig heeft al eerder 24 uur in de lucht gehangen met als toppunt een hoogte van 9.000 meter. Maar Borschberg en Piccard wilden meer, ze wilden de wereld rondvliegen.

Solar Impulse 2

De grote uitdaging voor de Solar Impulse 2 is een vlucht rond de wereld maken. Het vliegtuig is van vleugel tot vleugel 72 meter en weegt ongeveer 2.300 kilogram. Daarnaast is het vliegtuig van wel meer dan 17.000 zonnecellen voorzien. Deze zonnecellen zijn bevestigd op de vleugels van het vliegtuig.Het vliegtuig is ook voorzien van 2 grote accu’s die overdag opgeladen worden door zonne-energie waardoor het vliegtuig ook ‘s nachts door kan blijven vliegen.

Vlucht rond de wereld

Tijdens de vlucht rond de wereld zal het vliegtuig op zonne-energie onder andere over het Golfgebied, de Arabische Zee, de Verenigde Staten en de Atlantische Oceaan vliegen. In de cockpit is enkel ruimte voor één piloot. Hierom zal er door middel van een pitstop in verschillende landen van piloot gewisseld worden. Ook zullen er in de stopplaatsen evenementen georganiseerd worden door onder anderen universiteiten, scholen en overheden. Omdat er in de cockpit maar ruimte voor één piloot is, zal het vliegtuig regelmatig landen om van piloot te wisselen en voor verschillende evenementen die georganiseerd worden door onder andere scholen, universiteiten en overheden. Het is de verwachting dat de vlucht rond de wereld plaats gaat vinden in maart 2015.